Skip to main content

IT-channel partners profiteren van AI en cybersecurity

· 3 min read
Robbe Heynderickx
Bronnen

Bron: artikel integraal overgenomen van Dutch IT Channel
Origineel auteur: Wouter Hoeffnagel

Het gaat goed met IT-channel partners. Ruim drie op de vijf IT-kanaalpartners (61%) in de Benelux meldt dat hun zaken er vandaag de dag beter voor staan dan twee jaar geleden. Vooral de adoptie van generatieve AI-tool (GenAI-tools) en de groeiende vraag naar securitydiensten draagt hieraan bij.

Dit blijkt uit de ‘State of the Channel 2024: Benelux’, een onderzoek dat leverancier van IT-certificeringen CompTIA onlangs deed onder 129 IT-kanaalpartners in de Benelux. Respectievelijk 55% en 51% ziet in dit verband deze factoren de ontwikkeling van het kanaal gunstig beïnvloeden. Andere belangrijke factoren zijn de complexiteit van tech die vraag schept (48%), de adoptie van cloud computing (35%), het uitbreiden van zakelijke modellen in het kanaal (23%) en vraag naar beheerde diensten (22%).

photoofgraph

Meer ademruimte

"Bedrijven hebben het gevoel dat ze eindelijk verlost zijn van door de pandemie veroorzaakte verstoringen en meer ademruimte hebben om na te denken over groei, investeringen en innovatie", zegt Carolyn April, vice president, industry research, CompTIA. "Het grootste deel van de business waar ze zich op richten zijn IT-services. Naarmate meer klanten directe transacties uitvoeren voor goederen via online marktplaatsen en e-commerce storefronts van leveranciers, haalt een groter percentage van de channelbedrijven een groot deel van hun inkomsten uit services."

AI is de belangrijkste drijvende kracht in het kanaal. 30% van de ondervraagde kanaalpartners in de Benelux zegt van plan te zijn dit jaar software-oplossingen gebaseerd op generatieve artificial intelligence (GenAI) te verkopen. Ook intern kan AI de business verbeteren. 30% is van plan AI te gaan gebruiken, terwijl 54% dit overweegt te doen. AI-gedreven chatbots en virtuele assistenten kunnen de ondersteuning van de klant meer persoonlijk maken. Ook bij verkoop en marketing kan AI een grote rol spelen, bijvoorbeeld door marketing pitches en campagnes veel meer op de klant toe te snijden.

Concurrentie en prijsdruk vormen belemmeringen

Er zijn ook potentiële belemmeringen voor zakelijk succes. 53% van de respondenten noemt concurrentie en prijsdruk de twee belangrijkste belemmeringen voor inkomstengroei en winstgevendheid.

Een meerderheid van de kanaalpartners (75%) erkent ook dat ze hun zakelijke vaardigheden moeten verbeteren op gebieden als financiële forecasting en analyse, kostenbeheersing en budgettering. Training en certificering worden gezien als het belangrijkste middel om de zakelijke vaardigheden te verbeteren.

CompTIA Community event op 22 mei

Hoe MSP’s, verkopers en distributeurs en tech-professionals uit alle geledingen het beste de uitdagingen van deze tijd het hoofd kunnen bieden, kom je te weten op het CompTIA Community event op woensdag 22 mei aanstaande in Utrecht. Diverse gastsprekers vertellen onder meer alles over praktische toepassingen van generatieve AI, hoe wachtwoorden kunnen leiden tot ransomware aanvallen en hoe je psychologische flexibiliteit kunt opbouwen.

Praktische informatie:

CompTIA Community event Crowne Plaza Utrecht- Centraal Station Catharijne Esplanade 13 3511 WK Utrecht Meer informatie en (gratis) kaarten zijn hier beschikbaar.